Jak si vychovat obchodníka

Obsazujete novou obchodní pozici v obchodním týmu a jste ochotni dát šanci i začátečníkovi? Pak právě pro vás mám pár rad, které vycházejí z osobní zkušenosti a mohou vám pomoci vybudovat motivovaného, loajálního a dlouhodobě výkonného obchodníka.

Když jsem nastupoval na svou první plnohodnotnou pozici obchodního zástupce, měl jsem jen hrubé základy a minimum praxe. Přesto jsem dostal příležitost – a právě ta mě motivovala ze všech sil dokázat, že na to mám.
Chcete-li do týmu získat motivovaného mladého člověka, který bude makat a snažit se, ukažte mu, že o něj opravdu stojíte. Důvěra a příležitost dokážou v začínajícím obchodníkovi probudit maximální nasazení.

Na začátku poskytněte nováčkovi potřebné informace a materiály – ale zároveň mu dejte prostor. Umožněte mu například vyzkoušet si vlastní call script, nebo najít postupy, ve kterých se cítí přirozeně a sebevědomě. Každý obchodník je jiný a najít si svůj styl je klíčem k autentickému projevu – a ten je dnes v obchodě zásadní.

Nepřehánějte to s kontrolou. Mluvím z vlastní zkušenosti – když vím, že ode mě nadřízený očekává výsledky, a zároveň mi důvěřuje, podám daleko lepší výkon, než když cítím neustálý dohled. Pokud člověk nefláká práci a doručuje výsledky, není důvod mu stát neustále za zády.
A ruku na srdce – přece byste si do týmu nevzali někoho, kdo vypadá od začátku jako flákač, ne?

Každý potřebuje jinou dobu na aklimatizaci, pochopení produktu i osvojení obchodních procesů. Důležité je, abyste na nového kolegu netlačili hned od začátku s nereálnými očekáváními. Pokud mu dáte čas, důvěru a podporu, bude vám to chtít vrátit – a to často dvojnásobně.

Toto jsou čtyři jednoduché, ale velmi účinné principy, které vám pomohou vychovat si schopného obchodníka. Mluvím z vlastní zkušenosti – i já stále pracuji na té samé obchodní pozici, protože jsem dostal důvěru a šanci začít. A právě díky tomu mám motivaci vracet firmě její investici do mě každý den.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru